Jedno z ocenění v celosvětově uznávané fotografické soutěži Sony World Photography Awards 2023 získal snímek “Pseudomnesia: The Electrician” německého fotografa Borise Eldagsena.
Autor tohoto díla nakonec odmítl svou cenu převzít. Odhalil, že jeho práce byla ve skutečnosti výtvorem umělé inteligence.
Z vlastní zkušenosti vím, že hodnotit výběr jakékoliv poroty je vždy sporné. Nakonec jde totiž vždy o osobní preference. Jednotliví porotci představují autoritu, které jsme se rozhodli věřit. Proto jsou často do poroty vybíráni známé osobnosti z oboru. Pokud s tím máte problém, neposílejte fotografie do soutěží. V tomto případě bych jen chtěl podotknul, že dle mého názoru neměla tato porota evidentně na poli fotografií generovaných AI dostatečné zkušenosti nebo byla zcela uvedena v omyl.
Pokud si přečtete dalších prohlášení Borise Eldagsena na jeho stránkách, narazíte ještě na jeden problém. Realizační tým Sony World Photography Awards 2023 má evidentně velký problémy s komunikací jak uvnitř realizačního týmu, tak především s komunitou fotografů. Asi to není pro většinu fotografů nějaké velké překvapení. Troufnu si říct, že komunikační problémy má většina velkých fotografických soutěží u nás doma i v zahraničí.
Pseudomnesia: The Electrician by Borise Eldagsena.
Pro mnoho fotografů ale i porotců je pak hodně velkou výzvou vlastní “kreativní kategorie”. Do tohoto šuplíku se v mnoha případech dostane velkého množství “photoshopované kreativity”. Zda to jsou nebo nejsou fotografie, je vždy opět na zvážení poroty a realizačního týmu. Osobně se přikláním k názoru, že foto-grafiky do velkých fotografických soutěží nepatří. Pokud mají být tyto práce nějak hodnocené je vhodné mít pro ně specifickou kategorii, jasné meze a především dostatečně podrobný popis vzniku který nebude uvádět porotu ani diváka v omyl o původu díla.
Nic to nemění na faktu, že tvorba umělých inteligencí je stále dokonalejší. To co je na snímku “Pseudomnesia: The Electrician” Borise Eldagsena ještě dnes evidentním příznakem generovaného obrazu (nepřirozené deformace tváře, prstů a vlasů), bude zítra již vyřešeným problémem. Umělá inteligence neznamená zánik fotografie. Je ale nutné se tento fenoménu přehodnotit a znovu otevírat otázky s tím spjaté. Co je a co není fotografie? Jak daleko může zajít kreativita tvůrce, aby bylo možné ještě tvrdit, že jde o fotografii? Jaké nástroje, techniky a úpravy mohou fotografové využívat pro úpravu svých fotografií?
Zdroje:
[1] BBC www.bbc.com/news/entertainment-arts-65296763
[3] www.eldagsen.com https://www.eldagsen.com/sony-world-photography-awards-2023/
[4] www.worldphoto.org https://www.worldphoto.org/sony-world-photography-awards/2023-winners-and-shortlist-galleries